Site Overlay

Praktycznie o fotografii koni: Trójkąt ekspozycji

W pierwszym odcinku Praktycznego Poradnika Fotografii Koni opowiedziałam trochę o sprzęcie, w drugim o tym jak wykonać poprawnie portret. Teraz czas na powrót do podstaw, które z pewnością nie zaszkodzą bardziej zaawansowanym miłośnikom fotografii, a tym którzy zaczynają wyjaśnią pewne zależności niezbędne do wykonania poprawnie naświetlonego zdjęcia.

Tak jak w poprzednich częściach zamieszczam link do materiału wideo, a dla tych którzy wolą poczytać – szczegółowe objaśnienia w formie artykułu.

Trójkąt ekspozycji – co to takiego?

Trójkąt ekspozycji opisuje zależności między ISO, przysłoną i czasem naświetlania. Wszystkie te parametry, odpowiednio dobrane gwarantują prawidłową ekspozycję zdjęcia czyli prawidłowe odwzorowanie tego co widzimy swoim okiem.

Trójkąt ekspozycji często przedstawia się graficznie (jak u mnie, poniżej), tak aby ułatwić zapamiętanie poszczególnych zależności. Ich poznanie gwarantuje kontrolę nad aparatem i świadome decydowanie o tym jak zdjęcie ma wyglądać ;) Dzięki temu możemy swobodnie poruszać się w trybie manualnym (M) lub wygodniejszych, a też dających dużo kontroli trybach półmanualnych A,S.

Trójkąt ekspozycji

ISO

ISO określa czułość matrycy na światło. W aparatach analogowych ISO regulujemy czułością filmu, w cyfrowych – zmienimy je jednym guzikiem. Wraz ze zwiększeniem wartości ISO zyskujemy na światłoczułości matrycy. Niestety nie ma nic za darmo. Wraz z nią zdjęcie traci na jakości – pojawia się szum, zakłócający odbiór zdjęcia i dosłownie „wyżerający” szczegóły. Świetnie pokazuje to grafika poniżej (powiększcie koniecznie ;)).

Podsumowując: im wyższe ISO tym mniej światła potrzebujemy do prawidłowego naświetlenia zdjęcia – możemy więc skrócić czas otwarcia migawki.

Wysokie ISO

  • umożliwia ustawienie krótszego czas naświetlania
  • większy szum
  • mniej detali

Niskie ISO

  • mniejszy szum
  • więcej detali
Wartość ISO wpływa na jakość zdjęcia, im jest ono wyższe tym większy szum
Grafikę warto obejrzeć w pełnym rozmiarze

Przysłona

Przysłona obiektywu decyduje o ilości światła wpadającego do aparatu. Im jej wartość mniejsza tym otwór przysłony większy. Im otwór większy tym więcej światła wpadnie do środka aparatu i naświetli nasze zdjęcie. Im jest on większy tym głębia ostrości mniejsza, czyli rozmycie tła większe. Podsumowując:

Mała wartość przysłony:

  • Dużo światła
  • Mała głębia ostrości
  • Bardziej rozmyte tło

Duża wartość przysłony

  • Mała ilość światła
  • Duża głębia ostrości
  • Mniej rozmyte tło

Jeśli przymykamy przysłonę, np. po to by uzyskać większą głębię ostrości (GO), dla zachowania takiej samego czasu naświetlania musimy zastosować wyższe ISO.

Poniżej przygotowałam dwa zestawienia, porównujące zastosowaną przysłonę i stopień rozmycia. Zdjęcia wykonałam obiektywem Nikkor 70-200 f 2.8 FL ED.
Wykorzystałam statycznego modela, bo nawet najgrzeczniejszego konia ciężko poprosić o taki poziom nieruchomości ;)
W pierwszym przypadku umieściłam mojego modela blisko tła (około 0,5 m), w drugim dalej, około 2 m. Zrobiłam to celowo, ponieważ chciałam pokazać jak wiele szczegółów ma wpływ na głębię ostrości. Jak widać na plastykę zdjęcia wpływa nie tylko przysłona, ale również odległość od tła.

Model 0,5 m od tła
Model 2 m od tła

Czas naświetlania

Czas naświetlania to czas w jakim migawka aparatu pozostaje otwarta. W fotografii koni ma on bardzo duże znaczenie. Jeśli chcemy zamrozić ruch, musimy ustawić krótki czas naświetlania, m.in. 1/1000 s. Odwrotnie, jeśli chcemy zaakcentować ruch zastosujemy technikę nazywaną panoramowaniem (panning) i długi czas 1/100 s lub 1/50 s. Jak to działa? Zobaczcie na dwóch zdjęciach wykonanych w hali z zupełnie rożnymi parametrami (po powiększeniu zdjęcia widać jeszcze lepiej ;)).

ISO 4000, F 3.2, czas 1/1600 s
Ruch został zamrożony (ostrzyłam na końską głowę) spójrzcie jak wyraźne i ostre są nogi i głowa
ISO 320, F 3.5, 1/50 s
Dzięki zastosowaniu długiego czasu naświetlania ruch nie został zamrożony, ostry i nieporuszony jest w zasadzie jedynie fragment łopatki na który skierowałam ostrość

Oczywiście Im krótszy czas naświetlania tym więcej światła potrzeba do prawidłowego naświetlenia zdjęcia – tutaj, w ekstremalnych warunkach oświetlenia (hala) z wielką pomocą przychodzą jasne obiektywy (F 2.8). Pamiętajcie, że stabilizacja nie zamraża ruchu ;)

Podsumowując: Krótszy czas = Zamrożony ruch

Już dziś zapraszam do kolejnej części mojego praktycznego poradnika.

Tekst & zdjęcia: Oliwia Chmielewska/chmielewskafoto.pl

Ta strona używa ciasteczek. Więcej ...