Jak fotografować konie: Fotografowanie w hali – światło zastane

Polski klimat skazuje nas na średnio pół roku sezonu halowego, a jak wiadomo fotografowanie w hali to zmora większości fotografów. Jak sobie z tym radzić?
Sprzęt to podstawa
Choć hale, w których odbywają się zawody jeździeckie są coraz nowocześniejsze, lepiej oświetlone to wciąż jest wiele miejsc bardzo wymagających sprzętowo. Nie ma co się oszukiwać do większości hal potrzebne będzie użyteczne ISO na poziomie 6400 i jasny obiektyw ze światłem 2.8. I To czasem nie wystarcza, dlatego bez względu na to jak oświetloną mamy halę warto stosować się do kilku rad:
- wybieraj jak najlepiej oświetlone hale
- jeśli musisz umówić się na sesję w hali, zaproponuj godziny południowe, to zazwyczaj najjaśniejsza pora dnia jesienią/zimą
- fotografuj w RAWach
- wybierz przeszkodę/rejon hali lepiej oświetlone
- starannie dobieraj ustawienia, aby zdjęcia nie były niedoświetlone. Niedoświetlone zdjęcia generalnie łatwiej uratować niż prześwietlone, ale w przypadku słabego światła ta zasada się nie sprawdza i w momencie rozjaśniania eksponowane są szumy
- unikaj kontrastów, fotografowania na okna/ na oświetlenie – to może znacząco utrudnić pracę AF aparatu
- fotografuj parę koń-jeździec z boku, w gorszym świetle AF może mieć więcej trudności w ostrzeniu obiektu poruszającego się prosto na aparat
Odpowiedzi na Wasze pytania
„Jaki balans bieli byłby najlepszy?„
Dobór odpowiedniego balansu bieli w hali bywa problematyczny. Szczególnie w halach z oświetleniem starego typu (lampy sodowe itd), gdzie każda lampa świeci odrobinę inaczej. Jeśli aparat w opcji „auto WB” nie radzi sobie z prawidłowym ustawieniem, można ręcznie ustawić, proponując np. określoną wartość w Kelvinach. Im jest ona niższa tym zdjęcie „cieplejsze”. Można też wybrać opcję Pre (pomiar manualny) i sfotografować białą kartkę lub inną białą powierzchnię.
W szczególnie trudnych halach polecam wykonywanie zdjęć w formacie RAW.
„Fotografujesz na statywie czy z ręki”
W fotografii koni nie korzystam ze statywu, do 300 mm używam czasem monopodu (szczególnie wtedy gdy fotografuję z jednego miejsca, bez przemieszczania się). Konie są zbyt dynamiczne by fotografować je ze statywu, używany czas otwarcia migawki jest też na tyle krótki, że „zamraża ruch”.
Jak uchwycić konia w ruchu, tak by nic nie było rozmazane?
Idealnie gdy czas otwarcia migawki wynosi 1/1000 s lub krócej, ale tak od 1/500 1/640 można uzyskać bardzo przyzwoity obrazek.
Na jakich ustawieniach najlepiej robić rundy honorowe kiedy jest ciemno?
To zależy od konkretnego przypadku, ale polecam dawać generalnie ekspozycję na minus, tak aby niedoświetlić fotografowanej sceny. Przy punktowym oświetleniu dobrze sprawdza się centralny lub punktowy pomiar światła
© Oliwia Chmielewska – chmielewskafoto.pl